«خانه طلاب جوان» تشکلی حوزوی و خودجوش است که از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را با این مأموریت آغاز کرده است: «توسعه و بسط امامت و ولایت برای ایجاد جریانهای انقلابی در جهت ساختن دولت اسلامی و کمک به جریان انقلاب اسلامی از طریق دو روش الگوسازی و گفتمان سازی»

معرفی خانه طلاب جوان

فلسفه وجودی و مأموریت خانه طلاب جوان قم

تنها و عالی‌ترین راه زندگی موحدانه در مختصات زمانی فعلی از بستر انقلاب اسلامی عبور می‌کند. معنای عبودیت در این دوران که به حق می‌توان آن را دوران امام خمینی(ره) دانست، نسبت روشنی با در خدمت انقلاب اسلامی قرار گرفتن دارد.

حوزه علمیه که هویتش را باید بر اساس « امامت امت » تبیین نمود، نقش اساسی در هدایتگری جریان انقلاب اسلامی دارد و باید داشته باشد. حوزه علمیه با همه رشد و تعالی که در طول تاریخ شیعه داشته و اندوخته‌ای از تجربه و دانش دینی را در این راستا جمع کرده است؛ هنوز با نقش آفرینی تمام قد برای چنین مسوولیت سنگینی فاصله دارد و احتیاج به تحول و ویرایش متناسب با دوران امروز دارد.

امروز انقلاب اسلامی در مرحله بلوغ جامعه برای تحقق « دولت اسلامی » است. امروز در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی نیاز به جامعه‌ای دولت ساز داریم که دولتی متناسب با روح انقلاب اسلامی و هماهنگ با نظام اسلامی و ساختار امام و امت را شکل دهد.

برای شکل گیری دولت اسلامی نیاز به جریان‌های جوششی مردمی است که ذیل ولی جامعه و در تعامل با دولت و مدیران شکل بگیرند.

شکل گیری این جریانات و جنبشهای مردمی نقش حوزه علمیه را مشخص می‌کند. حوزه علمیه کانون رهبری جریانات و جنبشهای مردمی است. بنابراین چه به لحاظ تربیت نیروهای مؤثر برای این مأموریت و چه به لحاظ دانش مورد نیاز برای هدایت این حرکت‌ها محتاج یک ویرایش جدی است.

با این حساب نقش و مأموریت خانه طلاب جوان قم تلاش برای چنین ویرایشی در حوزه علمیه است.

«خانه طلاب جوان» تشکلی حوزوی و خودجوش است که از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را با این مأموریت آغاز کرده است: «توسعه و بسط امامت و ولایت برای ایجاد جریانهای انقلابی در جهت ساختن دولت اسلامی و کمک به جریان انقلاب اسلامی از طریق دو روش الگوسازی و گفتمان سازی »

طرح راهبردی خانه طلاب جوان قم

تمرکز بر روش « گفتمان سازی » اساسی‌ترین راهبرد خانه طلاب جوان است. محتوای این راهبرد را « مکتب حضرت امام به تقریر مقام معظم رهبری» شکل می‌دهد. و مخاطب اصلی آن طلاب جوان حوزه هستند. هدف این مجموعه آن است که با « نظام اندیشه » و « نظام ارزشی » و « رویکرد فقهی » که امامین انقلاب طرح می‌کنند، گفتمان حاکم بر فضای علمی و عملی حوزه علمیه را ویرایش کرده و گرد فرهنگ سکولار غربی را از آن بزدایند.

برای این منظور در دانش‌های حوزوی بر دو شاخه « نظام اندیشه » اندیشمندان انقلاب اسلامی و همینطور « فقه حکومتی » متمرکز شده‌اند تا از این طریق بتوانند با ایجاد روابط علمی با طلاب جوان گفتمان مورد نظر خود را ترویج کنند.

دوماهنامه « خط » از سال ۱۳۸۸ و دوهفته نامه « عهد » از سال ۱۳۹۱ به صورت مکتوب با هدف گفتمان سازی طلبه عصر انقلاب در ابعاد و حیطه های متنوع آن منتشر می شود. تولید محصولات چند رسانه‌ای در سایت و کانال و شبکه‌های اجتماعی نیز به مرور به این فعالیتها اضافه شده است.

حضور اجتماعی این جمع در حوزه علمیه در پایگاه ثابتی به نام « دفتر عهد » در مدرسه علمیه معصومیه از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و ادامه پیدا کرده است. از این پایگاه با مدارس علمیه دیگر مثل مدرسه علمیه حقانی و صدوق و قنوات و مدارس علمیه تهران مثل صدر و مشکات و بقیه الله و غیره ارتباط گرفته شده است. عمده فعالیتهای این پایگاه رسیدگی تربیتی به طلاب در قالب حلقه های تربیتی و معرفتی و برگزاری اردوها و همینطور دوره‌های آموزشی بوده است.

در حوزه الگوسازی نیز شکل دادن ارتباطات اجتماعی با نیروهای حزب اللهی مؤثر خارج از حوزه علمیه مد نظر این مجموعه بوده است که در قالب شکل دادن به مجموعه جهادی محبین ائمه(علیهم السلام) انجام شده است.

آدرس: قم ، بلوار الغدیر – کوچه ۶ – ساختمان مفید (درب ۲۷ هدایت) – طبقه ۲

تلفن: ۰۲۵-۳۲۶۰۳۶۷۷

یک دیدگاه

  1. سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *